Czy drukowanie plakatów jest wciąż popularne?

drukowanie plakatówWydawać by się mogło, że e-marketing zdominował branżę reklamową do tego stopnia, iż tradycyjne plakaty i ulotki odeszły do lamusa. Tymczasem w erze obrazów plakaty przeżywają prawdziwy renesans, a ich drukowaniem zajmuje się praktycznie każda firma działająca w branży poligraficznej.

Plakat to wyrób poligraficzny zaliczany do akcydensów, a więc druków jednoarkuszowych. W odróżnieniu od ulotek, które również należą do akcydensów drukowanie plakatów wymaga zastosowania druku jednostronnego – ze względu na sposób kolportażu w przypadku ulotek występuje dowolność, można je drukować jedno- i dwustronnie. Przeważnie plakaty drukuje się na  podłożach o dużym formacie, co najmniej A3. My natomiast drukujemy je także w formacie A1 i B1 na ploterze, co pozwala zrealizować zamówienie również w pojedynczych sztukach.

Plakat pełni w przestrzeni społecznej wiele ról. Pojawiając się w niej na przełomie XVII i XVIII wieku był uważany przede wszystkim za rodzaj reklamy. W późniejszym czasie plakaty wykorzystywano w celach informacyjnych i propagandowych. Dzisiaj ów wyrób poligraficzny analizowany jest pod kątem przeznaczenia oraz formy graficznej komunikatu. Wyróżnia się tutaj m.in.:

-        plakaty zewnętrzne będące nośnikami reklamy outdoorowej,

-        plakaty propagandowe,

-        plakaty teatralne (najczęściej wykorzystywane do promocji poszczególnych sztuk teatralnych lub eventów),

-        plakaty filmowe, których zadaniem jest promocja danej produkcji kinematograficznej,

-        plakaty muzyczne,

-        plakaty sportowe,

-        plakaty księgarskie, które wykorzystuje się jako reklamę w punktach sprzedaży danej publikacji.

Drukowanie plakatów dla biznesu

W przestrzeni biznesowej plakat również pełni wiele ról. Może być traktowany jako forma komunikacji marki z potencjalnymi klientami (plakat promocyjny i plakat reklamowy), jak również jako forma komunikacji przedsiębiorstwa z jego pracownikami (plakaty informacyjne i plakaty promocyjne). Niezależnie od tego, czy planujemy druk plakatów przeznaczonych do komunikacji zewnętrznej, czy wewnętrznej (w firmie) warto pamiętać o tym, że plakat – podobnie jak każdy inny materiał poligraficzny – stanowi wizytówkę firmy. Dlatego powinien być dobrej jakości. Standardowo plakaty wielkopowierzchniowe drukuje się wykorzystując technikę druku offsetowego, co oznacza, że ich wydruk jest opłacalny tylko w przypadku zamówienia większej ilości egzemplarzy. Na szczęście coraz więcej drukarni cyfrowych dysponuje profesjonalnymi urządzeniami umożliwiającymi druk wielkopowierzchniowy. Dzięki temu możemy wydrukować niewielkie plakaty (np. w formacie A3) w relatywnie niskiej cenie już od jednego egzemplarza. Druk cyfrowy plakatów polecamy przede wszystkim do komunikacji wewnętrznej, która ze względu na swoją specyfikę wymaga ograniczonej liczby nośników informacji.