Drukowanie plakatów to nadal popularny sposób prowadzenia działań reklamowych, informacyjnych i wizerunkowych. Aby odniosły one sukces, ważne jest staranne przygotowanie materiałów. Te w formie projektu trafiają do drukarni, skąd odbierasz je gotowe do dystrybucji. Jednak żeby mieć pewność, że zarówno oprawa tekstowa jak i graficzna będzie stała na wysokim poziomie, jakiego oczekujesz, musisz odpowiednio przygotować pliki. Podpowiadamy, na czym się skupić i na co zwrócić szczególną uwagę.
Pierwszy krok – projektowanie plakatu
Projektowanie plakatu to wieloetapowy i niezwykle wszechstronny proces, który wymaga dobrania warstwy tekstowej i graficznej w taki sposób, aby całość była czytelna, przystępna dla odbiorców, a zarazem atrakcyjna. Skup się na tym, co chcesz przekazać. Czy plakat ma szokować, zwracać uwagę na jakiś problem, inspirować, ostrzegać, informować? Od tego będzie zależał dobór czcionki i kolorów. Kolejno – co promuje/przedstawia plakat? Inny przekaz stosuje się dla wydarzeń kulturalnych i naukowych, a inny dla eventów artystycznych czy rozrywkowych. Wreszcie, jaki będzie nakład wydruków, gdzie zostaną one rozdystrybuowane. I tu przechodzimy do kolejnego kroku, jakim jest techniczne przygotowanie plakatu do druku zgodnie z wytycznymi drukarni.
Jak przygotować plakat do druku?
Już na etapie przygotowywania plakatu do druku należy zastanowić się nad tym, jaką techniką będzie on drukowany. Jeżeli wybieramy metodę offsetową, dobrą dla wielkonakładowych zleceń, w których liczy się wysoka jakość i wierne odwzorowanie barw oraz ich trwałość, powinniśmy szczególnie zadbać o odpowiednią rozdzielczość. Również w druku cyfrowym – szybkim, tanim i wydajnym okaże się ona bardzo ważna.
Oto standardowe cechy, jakie powinien mieć plik przekazywany do drukarni:
- rozdzielczość 300 dpi – to optymalna wartość zapewniająca wysoką jakość wydruków bez widocznych pikseli,
- przestrzeń barwowa CMYK – gwarancja, że kolory będą wyraziste, głębokie, dobrze odwzorowane, a nie wyblakłe i przekłamane,
- zachowanie marginesów – standardowa szerokość 3-4 mm, chyba że zależy Ci na innym efekcie. Pamiętaj jednak o tym, żeby zachować przestrzeń do przycinania wydruków,
- zapis pliku w formacie PDF.
W drukarni na pewno zostaniesz zapytany o to, gdzie zamierzasz rozwiesić plakaty (na zewnątrz czy w środku) i jaka ma być ich wielkość. Tutaj masz spory wybór, a najczęściej wybierane formaty to A0, A1, A2, A3, B0, B1, B2, B3. Oczywiście dobre drukarnie umożliwiają manewrowanie w tym zakresie, tj. zamawianie plakatów w formatach niestandardowych, również bardzo dużych. Są one wyceniane indywidualnie.
Przygotowanie plakatu do druku – na co zwrócić uwagę?
Najważniejsze jest to, aby do drukarni trafił plik z zapisanymi projektami plakatów. Plik powinien spełniać przynajmniej powyższe wymogi, choć niewykluczone, że w wybranej drukarni będą obowiązywały inne zasady. Kiedy wiesz już, jak przygotować plakat do druku, przychodzi czas na jego przekazanie do drukarni i ustalenie metody druku. Zazwyczaj jest to technika cyfrowa lub offsetowa, w zależności od nakładu i ilości plakatów, jakiej potrzebujesz. Ta druga doskonale sprawdza się przy większych zamówieniach, bo wymaga stworzenia dedykowanej matrycy. I przy większych zamówieniach jest bardziej opłacalna. W przeciwieństwie do niej metoda cyfrowa jest szybka, pozwala na wprowadzanie bieżących zmian w wydrukach i kosztuje mniej.