Zwolennicy e-marketingu od dawna przepowiadają koniec ulotek oraz innych materiałów poligraficznych wykorzystywanych do promocji produktów i usług. Mimo to drukowanie ulotek niezmiennie jest jedną z najczęściej zamawianych przez klientów usług. Dlaczego? Co sprawia, że ulotki są bardziej skuteczne niż reklamy online?
Drukowanie ulotek to usługa, którą większość firm poligraficznych oferuje w pakiecie z ich projektowaniem. Dzięki temu, jako klienci nie musimy się martwić o to, czy zaprojektowana przez nas ulotka jest dobra, ale czy zawsze? Czy powinniśmy bezkrytycznie przyjmować każdy projekt ulotki? A może wręcz przeciwnie, zbyt duża ingerencja w oryginalny projekt przygotowany przez doświadczonego grafika zmniejszy skuteczność naszego przekazu? Co zrobić, żeby ulotka była skuteczna, a jednocześnie stanowiła najlepszą możliwą wizytówkę naszej firm?
Dlaczego wciąż skuteczna?
Nasze rozważania na temat prawidłowego wyglądu ulotki reklamowej rozpoczniemy od odpowiedzi na pytanie, dlaczego mimo nakładów finansowych kładzionych na działania marketingowe online drukowanie ulotek wciąż jest opłacalne. Wydawać by się mogło, że kawałek papieru włożony do portfela lub notesu jest trudniej dostępny niż reklama wyświetlana na smartfonie. W praktyce okazuje się, że jeśli nasz przekaz marketingowy w postaci ulotki trafi do potencjalnego odbiorcy naszych produktów lub usług w odpowiednim czasie, ma on duże szanse na to, że zostanie zachowany i wykorzystany. Jak to działa w praktyce?
Wyobraźmy sobie, że nosimy się z zamiarem rozpoczęcia nauki języka niemieckiego. Idąc drogą otrzymujemy ulotkę promującą szkołę językową. Jeśli rzeczywiście nosimy się z zamiarem nauki języka niemieckiego sprawdzimy czy interesujący nas kurs jest w ofercie tej szkoły i jeśli będzie ulotkę schowamy do kieszeni lub torby z zamiarem późniejszego wykorzystania. Żeby uzyskać ten sam efekt w sieci osoba potencjalnie zainteresowana rozpoczęciem nauki języka obcego musi choć raz wpisać w okno wyszukiwarki Google odpowiednią frazę lub np. wykazywać zainteresowania nauką języków obcych w przestrzeni mediów społecznościowych.
Jak pokazuje powyższy przykład drukowanie ulotek wciąż może być skuteczne i opłacalne. Kluczem do sukcesu jest oczywiście odpowiedni projekt ulotki, na który składają się:
- format ulotki,
- druk jedno- lub dwustronny,
- projekt graficzny ulotki,
- informacje zawarte na ulotce.
W tym miejscu nie należy zapominać o tym, że także miejsce kolportażu ulotek ma znaczenie dla odbioru komunikatu marketingowego. Kolportując ulotki wśród osób potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami lub usługami mamy większe szanse na wyższą konwersję.
Projekt ulotki
Jak już wcześniej wspomnieliśmy wiele firm poligraficznych oferuje projekt ulotki wraz z usługą druku. Jeśli nie mamy pomysłu na przygotowanie ulotki warto skorzystać z pomocy profesjonalnego grafika, ale i nie przyjmować jego propozycji całkowicie bezkrytycznie.
Dobra ulotka nie jest zbyt duża – powinno się ją łatwo przechowywać w kieszeni, portfelu, notatniku. W ten sposób zwiększamy szanse na konwersję w sytuacji, w której osoba jest wstępnie zainteresowana naszą ofertą, ale żeby dokonać zakupu musi wykonać telefon lub wejść nas stronę www naszego sklepu. Dobra ulotka to też taka, która nie jest przeładowana treścią. Jeśli mamy do przekazania potencjalnym odbiorcom więcej informacji spróbujmy tak podzielić treść, żeby na jednej stronie ulotki znalazły się rzeczy najważniejsze – haczyki, na które będziemy łowić potencjalnych klientów, a na drugiej szczegóły i detale oferty.
Przy projekcie ulotki warto również pamiętać o spójności jej szaty graficznej z systemem identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. W ten sposób będziemy nie tylko promować dane usługi, ale również zwiększymy rozpoznawalność marki.