Folderom i katalogom reklamowym, podobnie jak ulotkom od dawna wróży się rychły kres. Tymczasem wszystkie powyższe formy poligrafii marketingowej radzą sobie doskonale na współczesnym rynku, niezmiennie przyciągając uwagę klientów i promując produkty oraz usługi wybranych przedsiębiorstw. Jak to możliwe?
Katalog jako narzędzie marketingowe
Wielu przedsiębiorców uważa, że druk folderów czy katalogów reklamowych to działanie, które należy podjąć przede wszystkim przed targami branżowymi. Tymczasem foldery i katalogi produktowe działają na korzyść firmy nie tylko podczas targów czy eventów branżowych. Doskonale zdają sobie z tego sprawę m.in. sklepy meblowe – większość z nas regularnie znajduje w swojej skrzynce pocztowej katalog znanej szwedzkiej marki specjalizującej się w sprzedaży detalicznej oraz produkcji mebli i artykułów dekoracyjnych. Na mniejszą skalę działają praktycznie wszystkie salony meblowe, z których katalog z meblami możemy zabrać do domu i tam na spokojnie zapoznać się z bieżącą ofertą. W jakich jeszcze branżach druk katalogów jest powszechnie stosowanym elementem strategii marketingowej? Prym wiedzie tutaj oczywiście branża turystyczna, która rokrocznie drukuje tysiące katalogów z najnowszymi ofertami wycieczek i obozów młodzieżowych. Do swoich klientów katalogi produktowe regularnie – przynajmniej raz w roku – wysyłają firmy zajmujące się sprzedażą wyposażenia biurowego, a także wydawnictwa i firmy zaopatrujące w pomoce naukowe placówki, takie jak przedszkola i żłobki. Czy w takim razie druk katalogów lub folderów firmowych sprawdzi się również w Twojej branży?
Kiedy warto wysłać klientowi katalog produktowy?
Katalog produktowy sprawdzi się niemalże w każdej branży – od elementów wyposażenia wnętrza, po branżę motoryzacyjną. Odpowiednio zredagowany będzie stanowił kompendium wiedzy na temat oferowanych produktów i usług, które nasz kontrahent (dystrybutor, przedstawiciel handlowy, partner biznesowy) będzie mógł zaprezentować klientowi końcowemu wraz ze wszystkimi najważniejszymi informacjami dotyczącymi usługi lub produktu. Owszem, przygotowanie identycznego katalogu w formacie PDF i rozesłanie go do kontrahentów drogą mailową jest o wiele tańsze. Z drugiej jednak strony, w praktyce bardzo często okazuje się, że katalog drukowany jest po prostu bardziej poręczny. Jeśli więc chcemy zwiększyć dostępność naszej oferty, jednocześnie nie generując zbyt wysokich kosztów marketingowych powinniśmy rozważyć złożenie zamówienia niskonakładowego i każdemu z naszych kontrahentów wysłać wyłącznie jeden katalog.
W zależności od specyfiki branży oraz oferowanych produktów lub usług, katalog warto przesłać partnerowi biznesowemu – lub w miarę możliwości – przekazać osobiście przynajmniej raz w roku. Dotyczy to w szczególności branż, które rokrocznie zmieniają swoje kolekcje np. dostępnych farb lub lakierów. Innym rozwiązaniem jest tworzenie odrębnych katalogów dla poszczególnych kolekcji. Jeśli odpowiednio je zaprojektujemy i przypilnujemy, żeby były one drukowane w tym samym formacie umożliwi to kontrahentowi budowanie i stałe uaktualnianie bazy produktowej np. poprzez wpinanie i wypinanie katalogów poświęconych poszczególnym kolekcjom z segregatora. W ten sposób klienci zamawiający wyroby niestandardowe będą mieli dostęp do wszystkich możliwości bez konieczności przeklikiwania się przez gros podstron produktowych. Unikniemy również nieporozumień wynikających z różnic w interpretacji koloru – warto bowiem pamiętać o tym, że ten sam kolor może wyglądać zupełnie inaczej zaprezentowany na monitorze komputera, a inaczej na wydruku.
Dobrą praktyką jest również załączanie do katalogów oddzielnych cenników. Wówczas, w sytuacji kiedy cena danych produktów lub usług ulegnie zmianie wystarczy, że prześlemy/przekażemy kontrahentowi aktualny cennik, bez konieczności drukowania i rozsyłania zaktualizowanej wersji katalogu.